LONGFORM: Η Βαλίγεβα έσπασε όλα τα κοντέρ στο Βανκούβερ

Ένα από τα κορυφαία, σε κάθε διάστασή του, ελεύθερα προγράμματα στην ιστορία του σπορ έκανε η 15χρονη Ρωσίδα

Από την πρώτη προσέγγιση στην ολυμπιακή χρονιά του καλλιτεχνικού πατινάζ έχουν περάσει σχεδόν 35 μέρες. Τότε, η Αλιόνα Κοστορνάγια, ένα από τα κορίτσια της παιχνιδομηχανής θαυμάτων που στην κατοχή της έχει η προπονήτρια Ετιέρι Τουτμπιερίτζε, είχε το παγκόσμιο ρεκόρ στο σύντομο πρόγραμμα και στο σύνολο: οι 85.45 βαθμοί στο πρώτο και οι 247.59 στο δεύτερο που έκανε στις 7 Δεκεμβρίου του 2019 στον τελικό των Γκραν Πρι στο Τορίνο ήταν οι δύο κορυφαίες επιδόσεις στην Ιστορία. Μάλιστα, η δεύτερη, Άννα Σερμπακόβα, με τους 240.02 πέτυχε το τρίτο καλύτερο σύνολο όλων των εποχών.

Τώρα, το μόνο που έχει απομείνει στη 18χρονη πατινέζ από τη Μόσχα, είναι το σύντομο. Η 15χρονη Καμίλα Βαλίγεβα, το κοριτσάκι στο καμπ της Ετιέρι, έκανε τον Οκτώβριο του 2021 μήνα της. Οι Ολυμπιακοί του Πεκίνου απέχουν λιγότερες από 100 μέρες και το πρωτάθλημα της Ρωσίας, που θα στείλει τρία κορίτσια στους Ολυμπιακούς αργεί ακόμη, αφού είναι προγραμματισμένο από τις 23 έως τις 27 Δεκεμβρίου στο Τσέλιαμπινσκ. Όμως, αυτήν τη στιγμή, η Βαλίγεβα είναι το νούμερο ένα φαβορί για το χρυσό ολυμπιακό μετάλλιο στο ατομικό Γυναικών.

 

Ένα θαύμα

Το ιδανικό κράμα κίνησης και βαθμοθηρίας

Αντιλαμβάνεσαι πόσο σημαντικό είναι ένα αθλητικό γεγονός για μία χώρα όταν, κάνοντας μια γύρα στα ΜΜΕ της, πέφτεις πάνω σε συνεντεύξεις τρίτων για αυτό. Μετά την απίστευτη παράσταση της Βαλίγεβα στο Βανκούβερ, στο ντεμπούτο της σε Γκραν Πριν, το Σαββατοκύριακο 30-31 Οκτωβρίου, οι αθλητικές ιστοσελίδες γέμισαν με γνώμες ειδημόνων για το καλλιτεχνικό πατινάζ, προκειμένου να εξηγήσουν τι ήταν αυτό που είχαν δει στην καναδική πόλη. Η Βαλίγεβα είχε πάει εκεί ως κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ σε επίπεδο Γυναικών. Είχε προλάβει να το κάνει στο Έσπου της Φινλανδίας, στις 10 Οκτωβρίου 2021, στη διοργάνωση CS Finlandia Trophy. Εκεί, επί της ουσίας, παρουσίασε το ελεύθερο πρόγραμμά της, ένα κοινό μυστικό, υπό τους ήχους του «Μπολερό», του Μορίς Ραβέλ, που θα δυσαρεστούνταν ιδιαιτέρως αν αντιλαμβανόταν το πόσο παιγμένο είναι αυτά τα 93 χρόνια από τότε που ολοκληρώθηκε για χατίρι της Ίντα Λβόβνα Ρούμπινστεϊν, της Ρωσίδας ηθοποιού και χορεύτριας το 1928. Βεβαίως, οι επίγονοι και απόγονοί του τον ευγνωμονούν, καθώς έχουν λαμβάνειν από τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά και σύμπασα η γαλλική κουλτούρα, η οποία, βεβαίως, πρέπει να αγαπάει την Μπο Ντέρεκ, που με αυτό το σάουντρακ γδύθηκε ενώπιον του φουκαρά του Ντάντλεϊ Μουρ στο «10».

Οι Ρώσοι νιώθουν ότι έχουν δικαιώματα πάνω στη μελωδία, αν και δεν θα πρέπει κάποιος να τολμήσει να ρωτήσεις έναν πραγματικό, και όχι ψευδεπίγραφο, ρέκτη της κλασικής μουσικής για την ποιότητά του. Μια μαντεψιά θα ήταν ότι μετά κόπου θα το χωρούσε στις 50 αγαπημένες του μουσικές.

Στο Έσπου, η Βαλίγεβα πήρε 174.31 βαθμούς, σπάζοντας τους 166.62 που είχε κάνει το άλλο φαινόμενο του Sambo-70, της Ακαδημίας της Ετιέρι στο Σότσι του Κράσνονταρ, η Αλεξάντρα Τρουσόβα, από τις 26 Οκτωβρίου του 2019 στο Βανκούβερ, ενώ μάζεψε συνολικά 249.24, μια ανεπανάληπτη συγκομιδή, λίγο ευρύτερη από τους 247.59 της Κοστορνάγια στο Τορίνο.  

 

Έσπασε το φράγμα

Η πρώτη που πήγε με… 180

Στα σχεδόν τέσσερα λεπτά που η 15χρονη προσπαθεί να γίνει κτήμα της μουσικής -ή το αντίθετο- έχει στο πρόγραμμά της την… Άρτα και τα Γιάννενα: ένα τετραπλό σάλτσοου με τεντωμένα τα χέρια ψηλά, ένα τετραπλό τόλουπ σε συνδυασμό με τριπλό τόλουπ, ένα τετραπλό τόλουπ με τεντωμένα τα χέρια, που συνοδεύεται από ένα γιούλερ (γύρισμα) και ένα τριπλό σάλτσου, ένα τριπλό τόλουπ, ένα συνδυασμό τριπλού φλιπ με τριπλό τόλουπ, ένα τριπλό λουτζ και, κυρίως, ένα τριπλό άξελ. Έντεκα άλματα, εκ των οποίων τρία τετραπλά και των 3,5 στροφών στο άξελ, που είναι μετρημένες στα δάχτυλα των δύο χεριών οι πατινέζ που μπορούσαν να το κάνουν, τα οποία έχουν ως στόχο να δώσουν βαθμούς.

Στο Βανκούβερ, η Βαλίγεβα προσπέρασε, στο αγωνιστικό μέρος, το 80.33 της επίσης Ρωσίδας, αθλήτριας του Αλεκσέι Μίσιν, Ελιζαβέτα Τουκταμίσεβα, λίγο αφού είχε παρέλθει το μισό πρόγραμμά της. Είχε ήδη κάνει τα τετραπλά της και το άξελ, το οποίο δεν ήταν καν τέλειο, αν και δεν απειλήθηκε πραγματικά να πέσει. Έπειτα, κυνήγησε την Ιστορία. Η Τουτμπιερίτζε και ο Ντανιήλ Γκλεϊχενγκάους την περίμεναν στην περίμετρο του παγοδρομίου ώστε να της δώσουν τα προστατευτικά για τα ξυράφια των παγοπέδιλων. Η Βαλίγεβα ήξερε ότι είχε πάει καταπληκτικά. Αυτό που ενδεχομένως να υποπτευόταν, αλλά δεν γνώριζε με σιγουριά, της το έδειξε η βαθμολογία στο ελεύθερο: το 180.89 είναι το σπάσιμο ενός φράγματος για το πατινάζ Γυναικών. To 265.08 στο σύνολο επίσης, ουδεμία είχε κάνει πάνω από 250. Η Βαλίγεβα έγινε η πρώτη που έφτασε σε αυτό το νούμερο. Κάτω από τη μάσκα του, ο Γκλεϊχενγκάους εξαπέλυσε ένα πλατύ χαμόγελο. Τα μάτια της Τουτμπιερίτζε, όμως, δεν άλλαξαν γωνία. Αντιθέτως, πιθανότατα για να μη μείνει έκθετη στα συναισθήματά της, έσκυψε στο μέρος της αθλήτριάς της και κάτι της είπε. Η Βαλίγεβα, σε έκσταση με αυτήν τη βαθμολογία, ενδεχομένως να άκουσε κάτι σαν «φαντάσου να έκανες σωστά και το τριπλό άξελ». Πιθανώς σκέφτηκε ότι ήθελε να κρατήσει κάβα για την επόμενη φορά.

 

Χαμπέμους… φαβορί

Το πλεονέκτημα απέναντι στις δελφίνους

Επειδή η ηλικία ενδεχομένως να δημιουργήσει ένα σοκ σε ό,τι αφορά τις ικανότητές της, όσο πιο μικρή είναι μία αθλήτρια τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να βρίσκεται στο κορυφαίο σημείο σε ό,τι αφορά την ευελιξία. Εδώ δεν πρόκειται, όμως, μόνο για αυτό. Το παράταιρο είναι ότι ακριβώς επειδή βρίσκεται σε αυτήν την ηλικία και ο βιωματικός πόνος της είναι μόνο σωματικός, δεν δικαιούται να προβαίνει σε μια τέτοια παράσταση, κατά την οποία ο θεατής αισθάνεται ότι το «Μπολερό» γράφτηκε για εκείνην. Η Βαλίγεβα, βεβαίως, δεν έχει αφήσει κάτι στην τύχη της. Από όλες τις συναγωνίστριές (και ταυτοχρόνως ανταγωνίστριές) της, είναι εκείνη που επέλεξε να κάνει προπόνηση στο μπαλέτο και μάλιστα χρησιμοποιώντας ένα από τα μεγάλα ονόματα: την Όλγκα Σμιρνόβα, η οποία είναι πρίμα μπαλαρίνα στα μπαλέτα Μπαλσόι, τα οποία, απερίφραστα, είναι τα καλύτερα στον κόσμο. Η εισαγωγή σε αυτόν το σκληρό κόσμο έδωσε στην έφηβη την απαιτούμενη θεατρικότητα. Οι κινήσεις της έγιναν αέρινες και οι στροφές της απέκτησαν υπόσταση που ξεφεύγει από το παιχνίδι, θέλουν κάτι να πουν, δημιουργούν την αίσθηση του στρόβιλου. Τα γυρίσματά της είναι ούτως ή άλλως εκπληκτικά, είναι αυτήν τη στιγμή η πιο γρήγορη στον κόσμο στις στροφές της, αν και στο Βανκούβερ χρησιμοποίησε την έκρηξη μόνο στο σύντομο πρόγραμμα, το οποίο, βαθμολογημένο με 84.19, πήρε τη δεύτερη καλύτερη βαθμολογία στην Ιστορία.

Αυτήν τη στιγμή, πάντως, σε πρακτικό επίπεδο, η Βαλίγεβα έχει μεγάλο προβάδισμα τουλάχιστον από δύο πατινέζ: την Κοστορνάγια, η οποία άλλαξε το πρόγραμμά της ολοσχερώς και που ψάχνει ακόμη το τριπλό άξελ της. Στην ιδανική μορφή του, η 18χρονη Μοσχοβίτισσα καλύπτει μεγαλύτερη απόσταση και πετάγεται με υψηλότερη ταχύτητα από κάθε άλλη. Τέλειο να ήταν, όμως, δεν μπορεί να κάνει τετραπλά, δεν τα έχει καταφέρει σε αγώνα. Η Τρουσόβα, από τη μεριά της, έχει τα τετραπλά στο τσεπάκι της, όμως δεν έχει παρουσιάσει το τριπλό άξελ -το οποίο η δεύτερη στο Βανκούβερ, Τουκταμίσεβα, αποπειράθηκε δις- παρ’ ότι φαίνεται ότι το κατέχει. Αν, δηλαδή, η Βαλίγεβα κάνει τέλεια τα δικά της τέσσερα καθοριστικά άλματα με τους συγκεκριμένους συνδυασμούς, η 17χρονη από το Ριάζαν πρέπει να κάνει τουλάχιστον πέντε άρτια για να την υπερκεράσει στη βαθμολογία. 

Απομένει η Σερμπακόβα, που έχει το τετραπλό φλιπ κατά κύριο λόγο και το τετραπλό τόλουπ, ενώ μπορεί να κάνει το τριπλό άξελ. Στη Βουδαπέστη πριν δύο εβδομάδες, όμως, έμεινε τρίτη, ύστερα από πτώσεις, πίσω από τη νεαρή (επίσης αθλήτρια της Ετιέρι) Μάγια Χρόμουκ, που δεν έχει δικαίωμα συμμετοχής σε διοργανώσεις Γυναικών. Η ψυχολογία της δεν βρίσκεται στο καλύτερο στάδιο.

Μπαίνοντας στην τελική ευθεία, φαίνεται ότι η μικρότερη των τεσσάρων έχει χτίσει ένα στιβαρό προβάδισμα, το οποίο ενισχύει προϊόντος του χρόνου. Βρισκόμαστε στο μεταίχμιο να μετατραπεί η απορία για τον ανταγωνισμό σε εκείνη για το που θα φτάσει αν κάνει ένα τριπλό άξελ χωρίς προβλήματα.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News