Ρομπέρτο Κάρλος: Το σουτ που αψήφισε τους νόμους της Φυσικής

Ρομπέρτο Κάρλος: Ο ποδοσφαιριστής που αψήφισε τους νόμους της Φυσικής, γιορτάζει σήμερα τα γενέθλια του, καθώς γίνεται 49 ετών

Στις 10 Απριλίου του 1973 γεννήθηκε στην Γκάρσα της περιοχής του Σάο Πάουλο ο Ρομπέρτο Κάρλος. Ο Βραζιλιάνος, που γίνεται σήμερα 49 ετών, έμελλε να διακριθεί ως ένα από τα καλύτερα αριστερά μπακ στα περίπου 20 χρόνια (1993-2012) που αγωνίστηκε στο διεθνές στερέωμα.

Μπακ επιπέδου Ρομπέρτο Κάρλος ακόμα και καλύτεροι έχουν περάσει και θα εμφανιστούν αρκετοί ακόμα στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο. Αυτό που ποτέ κανείς δεν πρόκειται να επαναλάβει είναι η απίθανη εκτέλεση φάουλ του Βραζιλιάνου προς την εστία του Φαμπιάν Μπαρτέζ στις 3 Ιουνίου του 1997.

Η Βραζιλία αντιμετώπιζε στο «Ζερλάν» της Λιόν τη Γαλλία στο εναρκτήριο παιχνίδι ενός τουρνουά, ουσιαστικά test-event ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου της επόμενης χρονιάς.

Στο 21ο λεπτό η Βραζιλία κέρδισε φάουλ σε μια απόσταση 35 μέτρων μακριά από την εστία του Μπαρτέζ. Ο Ρομπέρτο Κάρλος πήρε φόρα σούταρε με πολύ δύναμη και εξωτερικό φάλτσο. Η μπάλα πέρασε δίπλα από το τείχος και φαινόταν ότι θα κατέληγε άουτ. Ξαφνικά, όμως, πήρε κατεύθυνση προς το και κατέληξε στα δίχτυα.

Ένα γκολ που νίκησε τους κανόνες τους φυσικής και ξεκίνησε έρευνες επιστημόνων για να εξηγήσουν το πώς συνέβη.

Πώς εξήγησε ο Ρομπέρτο Κάρλος το γκολ-ποίημα

«Για να είμαι ειλικρινής, ποτέ δεν κατάλαβα πώς τα κατάφερα. Ήταν ένα πανέμορφο γκολ. Χρειάστηκε πολύ προπόνηση και σκληρή δουλειά για να έρθει αυτή η πολύ ιδιαίτερη στιγμή στην καριέρα μου» θα πει αργότερα ο σκόρερ, που δεν δοκίμασε ποτέ παρόμοιο χτύπημα γιατί, «ήξερα ότι δεν υπήρχε περίπτωση να το επαναλάβω. Ίσως κάποιος τα καταφέρει κάποια στιγμή, αλλά εγώ ήμουν ο πρώτος που το πέτυχα», θα πει ο ίδιος.

Η γαλλική επιστημονική έρευνα

Η πιο γνωστή επιστημονική εργασία που προσπάθησε να εξηγήσει το φάουλ του Ρομπέρτο Κάρλος συντάχθηκε από τους Γάλλους Γκιγιόμ Ντιπό, Αν Λε Γκοφ, Νταβίντ Κερέ και Κριστόφ Κλανέ. Δημοσιεύτηκε το 2012 στο περιοδικό New Journal of Physics. Έπειτα από μια σειρά πειραμάτων και αναλύσεων κατέληξαν σε μια εξίσωση που θεωρητικά εξηγεί την τροχιά της μπάλας και όλες τις δυνάμεις που αναπτύχθηκαν τη δεδομένη στιγμή.

«Η τροχιά της μπάλας μπορεί να αποκλίνει σημαντικά από έναν κύκλο, με την προϋπόθεση ότι το σουτ καλύπτει μεγάλη απόσταση. Τότε η μπάλα μπορεί να πάρει περίεργη τροχιά μπορεί και να γίνει απρόβλεπτη για τον τερματοφύλακα. Τα 35 μέτρα είναι απόσταση που αναμένουμε αυτή την απρόβλεπτη τροχιά

Αν το σουτ είναι πολύ δυνατό, η τροχιά δύναται να πάρει κλίση προς το τέρμα με μια πολύ μεγάλη ταχύτητα που θα αιφνιδιάσει τον γκολκίπερ» ανέφερε το πόρισμα των τεσσάρων. Συμπλήρωσαν επίσης ότι είναι δυνατόν να επαναληφθεί με αντίστοιχο χτύπημα από τη σωστή απόσταση και αν ασκηθούν οι ίδιες δυνάμεις.

«Ποδοσφαιρικό θαύμα» λέει διάσημος Βραζιλιάνος φυσικός

Την τελευταία άποψη δεν συμμερίζεται ο γνωστός Βραζιλιάνος καθηγητής φυσικής του Πανεπιστημίου του Σάο Πάουλο, Λουίς Φερνάντο Φοντανάρι.

«Αν και η φυσική μπορεί να εξηγήσει την τροχιά της μπάλας, οι συνθήκες της στιγμής, όπως η δύναμη εκτέλεσης, το σημείο που βρήκε την μπάλα ο Ρομπέρτο Κάρλος και η απόσταση από το τέρμα είναι τόσο ιδιαίτερα ώστε να μπορούμε να το αποκαλέσουμε ποδοσφαιρικό θαύμα», είπε ένας από τους γνωστούς φυσικούς του πλανήτη και συμπλήρωσε ότι αν η μπάλα δεν κατέληγε στα δίχτυα και συνέχιζε την πτήση της θα μπορούσε να είχε πάρει μια απίστευτη σπιράλ τροχιά όπως φαίνεται εδώ:

Το πιο όμορφο γκολ του Ρομπέρτο Κάρλος

Ένα χρόνο αργότερα ο Ρομπέρτο Κάρλος έβαλε άλλο ένα απίστευτο γκολ από την τελική γραμμή φορώντας τη φανέλα της Ρεάλ Μαδρίτης απέναντι στην Τενερίφη. Ο ίδιος το έχει χαρακτηρίσει ως το πιο όμορφο γκολ που σημείωσε ποτέ.

Ο Ρομπέρτο Κάρλος κατέκτησε πολλούς τίτλους στην καριέρα του, όμως αυτά τα δύο γκολ που σημείωσε, ειδικά το χτύπημα φάουλ απέναντι στον Μπαρτέζ θα μείνουν στην ιστορία για να μας θυμίζουν πώς το ποδόσφαιρο μπορεί να ανατρέψει ακόμα και τους νόμους της φυσικής.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News