Ήθελε να ανατρέψει τον Περόν, έφυγε με δύο βαλίτσες χρήματα, έφτιαξε την De Tomaso Pantera

Σαν σήμερα: ‘Ιδρυσε την Clarin κόντρα τον Περόν, απέδρασε με δύο βαλίτσες χρήματα, δημιούργησε τη θρυλική Pantera

Όταν ο Αλεχάντρο ντε Τομάσο πέθανε στις 21 Μαΐου -σαν σήμερα- του 2003 στη Μόντενα της Ιταλίας, πολλά από όσα είχε ζήσει είχαν ξεχαστεί. Άλλωστε με το εγκεφαλικό που είχε υποστεί το 1993, είχε αποσυρθεί από το προσκήνιο, στο οποίο είχε πλέον βρεθεί ο γιος του Santiago.

Για τους περισσότερους ήταν απλά ο ιδρυτής μιας ιταλικής εταιρίας κατασκευής αυτοκινήτων. Αρκετοί μάλιστα τον αποκαλούσαν Αλεσάντρο, δίνοντας μια πιο ιταλοποιημένη μορφή στο όνομά του, ξεχνώντας ή αγνοώντας ότι ήταν αργεντινός.

Γεννημένος στις 10 Ιουλίου 1928 στο Μπουένος Άιρες, ήταν οδηγός αγώνων πριν γίνει επιχειρηματίας. Συμμετείχε σε δύο Grand Prix Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Formula 1, κάνοντας το ντεμπούτο του στις 13 Ιανουαρίου 1957. Δεν πήρε βαθμούς πρωταθλήματος και ίδρυσε την ιταλική εταιρεία σπορ αυτοκινήτων De Tomaso Automobili το 1959.

Η οικογένειά του

O παππούς του είχε μεταναστεύσει στην Αργεντινή από τη νότια Ιταλία. Ο πατέρας του, Αντόνιο, ήταν γιατρός, δικηγόρος και ισχυρός συντηρητικός πολιτικός τη δεκαετία του 1930, ο οποίος υπηρέτησε ως υπουργός Γεωργίας του Προέδρου Τζούστο, μια θέση που κράτησε μέχρι που, παραδόξως, πέθανε σε ηλικία μόλις 39 ετών. Η μητέρα του Alejandro καταγόταν από μια πλούσια ισπανική οικογένεια. Είχε καταγωγή από τον αντιβασιλέα Pedro de Cevallos, και ανέλαβε την αποκλειστική ευθύνη για την ανατροφή των παιδιών της.

Αν και ο Αλεχάντρο είχε μια άνετη παιδική ηλικία στο San Isidro όταν ήταν 15 ετών, άφησε το σχολείο και πήγε να εργαστεί σε ένα από τα πολλά κτήματα που είχε η μητέρα του. Επέστρεψε στο Μπουένος Άιρες μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και συνεργάστηκε με τον Ρομπέρτο ​​Νόμπλ για την ίδρυση της εφημερίδας Clarín. Ανέλαβε τη στήλη Οικονομία και ξεκίνησε μια συντηρητική αγωνιστική δράση ενάντια στην κυβέρνηση του Χουάν Περόν. Συνελήφθη και υποχρεώθηκε για κάποιο διάστημα σε περιορισμό στο κτήμα της οικογένειας.

Απόπειρες ανατροπής του Χουάν Ντομίνγκο Περόν

Η άνετη οικονομική του κατάσταση του επέτρεψε να αγοράσει μια Bugatti Type 35, με την οποία συμμετείχε σε αγώνες συλλόγων μεταξύ 1945 και 1953. Το 1954 είχε την ευκαιρία να τρέξει με μια Maserati στα 1.000 χιλιόμετρα του Μπουένος Άιρες. Ένα χρόνο αργότερα πέτυχε τη νίκη στην κατηγορία του στον ίδιο αγώνα, με μια δίλιτρη Maserati A6GCS. Το 1955 συμμετείχε στις πρώτες απόπειρες ανατροπής του Χουάν Ντομίνγκο Περόν, αλλά όταν τον ανακάλυψαν πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει τη χώρα και την πολιτική. Η απόδρασή του από την Αργεντινή ήταν κινηματογραφική, πιλοτάροντας το δικό του αεροπλάνο έφτασε στην Ουρουγουάη με δύο βαλίτσες γεμάτες χρήματα, καρπός της πώλησης του κτήματος της πρώτης του γυναίκας.

Η πολιτική κατάσταση της Ουρουγουάης δεν του έδωσε τις εγγυήσεις που έψαχνε και ξεκίνησε για την Ιταλία. Γρήγορα έπιασε δουλειά στη Μπολόνια ως δοκιμαστικός οδηγός για την OSCA, την αγωνιστική ομάδα που ίδρυσαν οι αδερφοί Maserati. Σε εκείνο το εργοστάσιο συνάντησε μια ψηλή, ξανθιά Αμερικανίδα, την Ελίζαμπεθ Χάσκελ, την εγγονή του Γουίλιαμ Ντουράντ, ενός από τους ιδρυτές της General Motors. Ο Ντε Τομάσο και η Ελίζαμπεθ παντρεύτηκαν το 1956 και εκείνη χρηματοδότησε το απωθημένο του: να επιστρέψει στην Αργεντινή για να τρέξει ξανά τα 1.000 χιλιόμετρα του Μπουένος Άιρες. Εκείνη τη χρονιά ο De Tomaso θα πετύχαινε τη σημαντικότερη νίκη του, κερδίζοντας την κατηγορία του στο 24 Hours of Le Mans.

Με δανεικό κινητήρα

Το ζευγάρι μετακόμισε από τη Μπολόνια στη Μόντενα και στις 22 Μαΐου 1959 άνοιξαν το εργαστήριο De Tomaso Automobili για να αναπτύξουν μια Formula 2 για τον Αλεχάντρο. Οι αδερφοί Maserati του δάνεισαν έναν κινητήρα OSCA 1,5 λίτρων και το αυτοκίνητο ονομάστηκε Isis, από το όνομα της Isabelle. Έκανε το ντεμπούτο του στο Sebring και αποσύρθηκε με μηχανικά προβλήματα, αφού σημείωσε τελική ταχύτητα 240 km/h στην κύρια ευθεία. Παρά την κακή τύχη στην πίστα, ο De Tomaso έλαβε δεκαπέντε παραγγελίες από ιδιωτικές ομάδες που ενδιαφέρονταν να αγοράσουν ένα Isis.

Έκανε διάφορες απόπειρες με αγωνιστικά μοντέλα και επιτέλους, το 1965, ο De Tomaso επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του πρώτου του αυτοκινήτου δρόμου, του Vallelunga, το οποίο γεννήθηκε ως Spyder, αλλά βγήκε στην παραγωγή ως ένα όμορφο διθέσιο κουπέ, με κινητήρα Ford. Το 1969, ο De Tomaso αγόρασε την Carrozzeria Vignale και βοήθησε στον σχεδιασμό της Ford Mustang. Γνώρισε τον Henry Ford II, ο οποίος αφού απέτυχε να αγοράσει τη Ferrari και τη Lancia, κατέληξε σε συμφωνία με τον De Tomaso για την απόκτηση του 80% των εταιρειών του Αργεντινού. Το πρώτο προϊόν αυτής της συνεργασίας ήταν το Pantera, το πιο διάσημο αυτοκίνητο της μάρκας. Βοήθησε σε αυτό ότι ένας από τους πρώτους ιδιοκτήτες του ήταν ο Έλβις Πρίσλεϊ, ο οποίος έριξε δύο σφαίρες με περίστροφο στο ταμπλό του «Κίτρινου Πάνθηρα» του ένα πρωί, όταν ο κινητήρας… αρνήθηκε να ξεκινήσει.

Η συμφωνία με την κυβέρνηση, οι απολύσεις 

Με φρέσκα χρήματα από τις καλές πωλήσεις του Pantera, ο De Tomaso στράφηκε στον κλάδο των δίτροχων και το 1972 αγόρασε τη Moto Guzzi. Τρία χρόνια αργότερα, με μια πιεσμένη αγορά λόγω της πετρελαϊκής κρίσης, εκμεταλλεύτηκε την κακή κατάσταση της Maserati για να αγοράσει το 30% της μάρκας. Το υπόλοιπο παρέμεινε στα χέρια της ιταλικής κυβέρνησης, σε μια προσπάθεια να μην επιτρτέψει 900 εργάτες να μείνουν στο δρόμο. Ένα χρόνο αργότερα, ο Ντε Τομάσο πήρε μια αμφισβητήσιμη απόφαση πίσω από την πλάτη του ιταλικού κράτους και απέλυσε τους μισούς υπαλλήλους. Κάποια χρόνια αργότερα, πούλησε την εταιρεία στον Όμιλο FIAT.

Μετά το εγκεφαλικό που υπέστη το 1993, ο Ντε Τομάσο επέζησε με ημιπαράλυση και πέθανε στις 21 Μαΐου 2003. Παρά την ασθένειά του, επεξεργαζόταν μόνιμα το σχέδιο μιας νέας De Tomaso Pantera…

Τρίτος ο Χρήστου

2021: Ο Απόστολος Χρήστου τερματίζει τρίτος με χρόνο 52.97 στον τελικό των 100 μέτρων ύπτιο και κατακτά το χάλκινο μετάλλιο στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα κολύμβησης στη Βουδαπέστη.

2008: Ο κολυμβητής Γιάννης Δρυμωνάκος βρίσκεται θετικός σε έλεγχο ντόπινγκ και του αφαιρούνται τα μετάλλια που κατέκτησε στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα του Αϊντχόφεν (χρυσό στα 200μ πεταλούδα με ρεκόρ Ευρώπης και αργυρό στα 400μ μικτή ατομική).

2006: Η Αναστασία Κωστάκη γίνεται η πρώτη ελληνίδα μπασκετμπολίστρια που, σε επίσημο ματς, φορά τη φανέλα των 4 φορές πρωταθλητριών WNBA Comets στο Houston εναντίον της San Antonio Silver Stars μπροστά σε 11.000 θεατές. Αγωνίστηκε 18 λεπτά και σημείωσε 10 πόντους με τη φανέλα νούμερο 55.

2005: Ο Ολυμπιακός κατακτά το Κύπελλο Ελλάδος στο ποδόσφαιρο, και 21ο στην ιστορία του, νικώντας στον τελικό τον Άρη Θεσσαλονίκης με 3-0 στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο στην Πάτρα.

Νεκρός πυγμάχος

1999: Θανατηφόρο χτύπημα στο στήθος δέχεται ο 19χρονος Σκοπιανός πυγμάχος Kokkina Deldekovski στον τρίτο γύρο του αγώνα με τον Αρμένιο Artur Kevorian στο διεθνές τουρνουά “Τοφάλεια” στην Πάτρα.

1997: Ο 19χρονος ποδοσφαιριστής της Γουότφορντ David Connolly γίνεται ο νεότερος παίκτης που σκοράρει χατ-τρικ για την ομάδα της Β. Ιρλανδίας στο 5-0 επί του Λιχτενστάιν για τα προκριματικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

1997: Η Σάλκε κερδίζει την Ίντερ στα πέναλτι στον δεύτερο αγώνα του τελικού του Κυπέλλου UEFA κατακτώντας το πρώτο ευρωπαϊκό της τρόπαιο σε 93 χρόνια.

Ο Ολυμπιακός πρωταθλητής

1997: Ο Ολυμπιακός ανακηρύσσεται πρωταθλητής του 5ου Επαγγελματικού Πρωταθλήματος της ΕΣΑΚ (ΑΕΚ-Ολυμπιακός 53-68 στον 4ο αγώνα των playoffs). Είναι η χρονιά που ο Ολυμπιακός κερδίζει 3 τίτλους: πρωτάθλημα, κύπελλο και πρωταθλητριών.

1996: Ο Andy Farrell γίνεται ο νεότερος αρχηγός της ομάδας ράγκμπι της Αγγλίας σε ηλικία 20 ετών.

1991: Το περιοδικό “Τρίποντο” δημοσιεύει δημοψήφισμα των Ελλήνων αθλητικογράφων για την ανάδειξη των κορυφαίων καλαθοσφαιριστών με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του μπάσκετ. Πρώτος παίκτης αναδεικνύεται ο Νίκος Γκάλης με 1.120 ψήφους και ακολουθούν: Π. Γιαννάκης (1.108), Π. Φασούλας (1.101), Β. Γκούμας (916), Φ. Χριστοδούλου (913). Καλύτερος προπονητής ο Γιάννης Ιωαννίδης και διαιτητής ο Κώστας Ρήγας. Πρώτη ομάδα ανακηρύσσεται ο Άρης.

Θρίαμβος της Τσέλσι στο Καραϊσκάκη 

1971: Η Τσέλσι κατακτά στο Καραϊσκάκη το Κύπελλο Κυπελλούχων Ομάδων Ευρώπης νικώντας στον επαναληπτικό τελικό τη Ρεάλ με 2-1. Στα προκριματικά η Τσέλσι είχε αποκλείσει τον Άρη με 1-1 και 5-1.

1967: Ξεκινά η 26η αγωνιστική του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου το οποίο είχε διακοπεί για 35 ημέρες. Στις 16 Απριλίου 1967 έχει διεξαχθεί η 25η αγωνιστική του πρωταθλήματος, αλλά πέντε μέρες αργότερα έγινε το πραξικόπημα οπότε μέχρι να κριθεί ασφαλές, δεν διεξήχθησαν αγώνες.

1927: Ο Charles Augustus Lindbergh (Τσαρλς Λίντμπεργκ) προσγειώνεται στο Παρίσι, ολοκληρώνοντας την πρώτη πτήση χωρίς σταθμό πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό στην ιστορία, με το μονοθέσιο, ενός κινητήρα “Spirit of St. Louis”. Είχε ξεκινήσει την προηγούμενη ημέρα από την Νέα Υόρκη.

1904: Ο Γάλλος δημοσιογράφος Robert Guerin πείθει τους εκπροσώπους της Γαλλίας και άλλων επτά χωρών (Βέλγιο, Δανία, Γερμανία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ολλανδία) να ιδρύσουν την FIFA (Federation Internationale de Football Association).

1891: O James John Corbett και ο Peter Jackson πυγμαχούν για 61 γύρους χωρίς αποτέλεσμα.

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News