Mercedes - Πώς ένα κορίτσι έδωσε το όνομά του στη διάσημη αυτοκινητοβιομηχανία

Σαν σήμερα: Ήταν ένα μικρό κορίτσι που το έλεγαν Mercedes – H ιστορία πίσω από τον κολοσσό της αυτοκινητοβιομηχανίας

Μια γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία-κολοσσός θα έπρεπε λογικά να φέρει κι ένα αντίστοιχο βαρύ γερμανικό όνομα και όχι ένα γυναικείο ισπανόφωνο. Γιατί η εταιρία που έγινε συνώνυμο της πολυτέλειας στα τετράτροχα οχήματα και πρωταγωνίστρια στους αγώνες αυτοκινήτων, η Mercedes ανάγει την ονομασία της στο όνομα ενός μικρού κοριτσιού.

Το όνομα Mercedes προέρχεται από το Maria de las Mercedes που σημαίνει η Παναγία των Ελεών, ένας από τους τίτλους της μητέρας του Ιησού, όπως καταγράφονται από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Προέρχεται από το λατινικό merced που σημαίνει ανταμοιβή, αλλά στην κοινή λατινική είχε την έννοια του ελέους. Στα ισπανικά πέρασε ως Mercedes και έχει την ίδια απόδοση αλλά στον πληθυντικό: τα ελέη.

Η κόρη του Εμίλ Γέλινεκ με το όνομα Mercedes

Το όνομα Mercedes χρησιμοποιήθηκε και σε άλλες χώρες, όπως στην Αυστρία. Ο Εμίλ Γέλινεκ, ένας Αυστριακός επιχειρηματίας στο χώρο των ασφαλειών και του αυτοκινήτου, αλλά και οδηγός αγώνων, εβραϊκής καταγωγής, βάφτισε με αυτό το όνομα την πρωτότοκη κόρη του.

Η βάση του Γέλινεκ ήταν στη Νίκαια, όπου εργάστηκε και ως διπλωμάτης.

Η σύζυγός του Ραχήλ πέθανε τέσσερα χρόνια μετά τη γέννηση της Μερτσέντες, όπως προφέρουν το όνομα οι Γερμανοί, αλλά ο Εμίλ πίστευε ότι το όνομα της μικρής έφερνε καλοτυχία. Έτσι, ονόμασε κάθε ιδιοκτησία του Μερτσέντες, όπως τη βίλα που έμενε στη Νίκαια. Το 1898 είχε πουλήσει ήδη 40 αυτοκίνητα, κυρίως γαλλικά, σε αριστοκράτες που τα είχε ονομάσει Μερτσέντες.

Ο Γέλινεκ θαύμαζε τον διάσημο στην εποχή του σχεδιαστή αυτοκινήτων Βίλχελμ Μάιμπαχ. Υποσχέθηκε να αγοράσει 36 αυτοκίνητα από αυτόν αν του σχεδίαζε ένα καινούργιο σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θα του έδινε ο ίδιος. 

Είχε αρχίσει να συμμετέχει σε αγώνες, όπως το ράλι του Μόντε Κάρλο και τους κέρδιζε όλους με το αυτοκίνητό του να αναγράφει το όνομα Κύριος Μερτσέντες και να πιάνει την… ιλιγγιώδη ταχύτητα των 35 χιλιομέτρων.

Η Mercedes που σάρωνε

Το αυτοκίνητο ετοιμάστηκε το Δεκέμβριο του 1900 και το 1901 άρχισε να παίρνει μέρος σε αγώνες. Ο κινητήρας πήρε το όνομα Ντάιμλερ-Μερτσέντες, από τον περίφημο σχεδιαστή Γκότλιμπ Ντάιμλερ και την κόρη του Εμίλ, Μερτσέντες Γέλινεκ.

Το νέο αυτοκίνητο, 35 ίππων, έπιανε 60 χλμ/ώρα και σάρωνε στους αγώνες που μετείχε. Η κατασκευάστρια εταιρία DMG ξεπούλησε και μέσα σε τέσσερα χρόνια έφτασε να απασχολεί 2.200 άτομα από 340. Στις 23 Ιουνίου του 1902 η σειρά των αυτοκινήτων απέκτησε και επίσημα το όνομα Μερτσέντες.

Από την ηδονή της επιτυχίας ο Γέλινεκ ξύρισε τις φαβορίτες του, που ήταν must στην εποχή του και τον Ιούνιο του 1903, σε ηλικία 50 ετών, άλλαξε το όνομά του σε Γέλινεκ- Μερτσέντες, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ίσως είναι η πρώτη φορά που πατέρας παίρνει το όνομα της κόρης του».

 Η πτώση της Αυστροουγγαρίας και η αρχή της αυτοκρατορίας της Mercedes

Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος κατέστρεψε τον Γέλινεκ και την οικογένειά του. Η Μερτσέντες έκανε δύο γάμους. Μετά τον πόλεμο και την ήττα της Αυστροουγγαρίας, πάμπτωχη, ζητιάνευε για ένα πιάτο φαγητό. Παντρεύτηκε έναν ταλαντούχο πλην άφραγγο βαρόνο, γλύπτη στο επάγγελμα. Πέθανε από καρκίνο των οστών σε ηλικία 39 ετών στη Βιέννη, το 1929. 

Τρία χρόνια νωρίτερα μετά την ένωση της Ντάιμλερ με την Μπεντς, προέκυψε η Ντάιμλερ-Μπεντς που έδωσε στα αυτοκίνητά της το όνομα Μερτσέντες-Μπεντς. Μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες όλων των εποχών είχε μόλις γεννηθεί.   

Ακολουθείστε τo SPORTDAY.GR στο Google News