MENU

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΛΛΑΣ

«Τα eSports στην Ελλάδα είναι σαν το ποδόσφαιρο»

Τα eSports μέρα με την ημέρα αναπτύσονται όλο και περισσότερο. Πολλοί αθλητικοί οργανισμοί μπαίνουν στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο χώρο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, αφού παρατηρούν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια τα έσοδα που θα έχουν θα είναι πολύ μεγάλα.

Το sportday.gr μίλησε με τον Γιάννη Μόλλα, ιδρυτή και ιδιοκτήτη της ομάδας We Love Gaming (WLG), η οποία έχει ομάδες στο League of Legends, στο Fortnite και σε άλλα διάφορα παιχνίδια.

Μάλιστα, το winter split στο ελληνικό πρωτάθλημα του LoL (GLL) έχει ξεκινήσει ιδανικά για τους WLG, οι οποίοι έχουν ρεκόρ 5-2 και φιγουράρουν στην πρώτη θέση του βαθμολογικού πίνακα σε ισοβαθμία με την Team Phantasma και την Anorthosis.

Ο Γιάννης Μόλλας μας μίλησε για την επόμενη μέρα της WLG, την εξέλιξη των eSports τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και αναφέρθηκε στους στόχους που έχει η ομάδα του στο winter split του GLL.

«Ο Έλληνας gamer είναι όπως ο Έλληνας στο ποδόσφαιρο. Άμα παίξει κάποιος και κολλήσει, βγαίνει το πάθος! Οπότε αυτή είναι η αφετηρία»

Τι είναι τα eSports: «Η πιο κλασική ερώτηση (γέλια). Λοιπόν, eSports είναι το ηλεκτρονικό ανταγωνιστικό άθλημα, δηλαδή ειδικά σχεδιασμένα παιχνίδια που προσφέρουν στους παίκτες το αίσθημα του ανταγωνισμού. Ένα παράδειγμα μπορεί να είναι το FIFA, ένα παιχνίδι που το ξέρουν μικροί και μεγάλοι. Από εκεί και πέρα έχουμε το League of Legends, το Fortnite, το Dota, το CS:GO. Αυτά τα παιχνίδια προσφέρουν ανταγωνισμό στο 5v5, 1v1 ή ακόμα και ανάμεσα σε 100 άτομα (Battle Royal) και σκοπός είναι να βγει κάποιος νικητής ή κάποια ομάδα νικήτρια».

Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε στον χώρο των eSports και πως δηιουργήθηκε η WLG: «Γενικά εμένα πάντα μου άρεσαν τα games, από μικρός ήμουν καμένος φουλ, μου άρεσε (γέλια). Έπαιζα και Counter Strike κτλπ, αλλά το κομμάτι των eSports ήρθε πολύ τυχαία. Ήταν ένα καλοκαίρι που δεν έκανα κάτι και με έναν φίλο που μιλούσα -ο οποίος έγραφε καλά κείμενα- του «έριξα» την ιδέα να γράφουμε κάποια άρθρα για gaming, από την στιγμή που το είχε αυτός μου άρεσε και εμένα, καταλαβαίνεις... Ξεκινήσαμε σιγά σιγά και φτιάξαμε και ένα λογότυπο, με μία καρδιά, μία ασπίδα και ένα σπαθί, το οποίο ήταν πολύ «παιδικό» αλλά ήταν παράλληλα και εντυπωσιακό, αφού τραβούσε τα βλέμματα. Όταν, λοιπόν, ξεκινήσαμε όλο αυτό άρχισαν να μας στέλνουν και να ζητούν να εκπροσωπήσουν την... ομάδα μας, τσάμπα. Εγώ είπα ναι και σιγά σιγά άρχισα να μαθαίνω για τα τουρνουά που γινόντουσαν, τα οποία ήταν μεγάλα. Τότε είπα: "Ώπα κάτσε τι παίζει εδώ;" και έτσι ξεκίνησα να το ψάχνω λίγο περισσότερο και όσο περνούσε ο καιρός άρχισα να μαθαίνω. Τότε είδα ότι είναι μία ολόκληρη επιχείρηση, η οποία έχει εξαιρετική προοπτική. Στην αρχή δεν είχαμε μπάτζετ και εμπειρία, ήταν ένα... μπάχαλο, αλλά προφανώς μέσα από αυτό το ταξίδι έμαθα πάρα πολλά για την συνέχεια».

Με ποιο παιχνίδι ξεκίνησε η ομάδα: «Με το League of Legends είχαμε ξεκινήσει το πρώτο competitive. Θυμάμαι μάλιστα ότι είχαμε φτιάξει ένα ρόστερ με αρκετούς νέους παίκτες οι οποίοι είχαν ταλέντο. Παίζαμε με την τότε μεγαλύτερη ομάδα στην Ελλάδα τους Different Dimension και εγώ είχα πορωθεί (γέλια). Είδα πόση δημοσιότητα είχε το ανταγωνιστικό παιχνίδι και μετά κόλλησα».

Οι στόχοι της WLG: «Στο Winter Split, όπως και σε κάθε Split, έχουμε ως στόχο να κερδίσουμε το πρωτάθλημα. Πάντα φέρνουμε τους καλύτερους παίκτες. Δεν τίθεται θέμα ρόστερ, γιατί πάντα έχουμε το καλύτερο. Προφανώς μέσα στο παιχνίδι είναι και η ήττα, αφού υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν. Οι προπονήσεις, η ψυχολογία των παικτών. Ωστόσο, εννοείται ότι θέλουμε να το κερδίσουμε και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε».

Ποια πιστεύεις ότι είναι η εικόνα των eSports στην Ελλάδα μέσα στα δέκα χρόνια που υπάρχουν: «Στην Ελλάδα πιστεύω ότι υπάρχει μεγάλο κοινό, σε σχέση με τον πληθυσμό που έχουμε και παράλληλα είναι αρκετά φανατικό. Δηλαδή ο Έλληνας gamer είναι όπως ο Έλληνας στο ποδόσφαιρο (γέλια). Άμα παίξει κάποιος και κολλήσει, βγαίνει το πάθος! Οπότε αυτή είναι η αφετηρία. Παράλληλα ασχολούνται και εταιρείες με τα eSports, αυτές που διοργανώνουν τα events, αλλά και εταιρείες που επενδύουν στον χώρο μέσα από τις χορηγίες. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο».

Το μεγαλύτερο ελάττωμα που έχει η Ελλάδα για τα eSports: «Μιλώντας καθαρά από την εμπειρία μου -μπορεί το ίδιο να γίνεται και στο εξωτερικό δεν γνωρίζω- πρέπει κάποιος να έχει τις διασυνδέσεις σε αυτήν την χώρα είναι πολύ δύσκολο να καταφέρεις να κάνεις κάτι. Τα λεγόμενα "κονέ" που λένε (γέλια). Αυτό μπορεί να ισχύει παντού, αλλά ισχύει και στον χώρο μας -δυστυχώς ή ευτυχώς- και επηρεάζει. Είναι ένα μεγάλο ελάττωμα, γιατί αν κάποιος θέλει να εκμεταλλευτεί κάτι, μπορεί να το κάνει πολύ εύκολα αν έχει τις διασυνδέσεις να το πετύχει».

«Στην Ελλάδα το πρόβλημα με τα eSports είναι ότι επικρατεί ένα... μπάχαλο! Δεν υπάρχουν Ομοσπονδίες, κανόνες, όλα είναι πιο... χαλαρά»

Πως θεωρείς ότι τα eSports μπορούν να αναπτυχθούν στην Ελλάδα: «Για αυτό θα πρέπει να υπάρξει μεγάλη προσπάθεια από όλες τις εταιρείες που ασχολούνται με τα eSports, αλλά και από εμάς τους ίδιους. Στους WLG φέραμε την Durex ως χορηγό για παράδειγμα, μία τεράστια εταιρεία και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ανάλογες ενέργειες πρέπει να γίνουν και από τους υπόλοιπους. Από άλλες ομάδες, από άλλες εταιρείες που ασχολούνται με την διεξαγωγή events, παραγωγές. Μόνο έτσι θα μπορέσουν τα eSports να αναπτυχθούν, αλλά αυτό θέλει πολύ καλή δουλειά από όλους».

Ποιο νομίζεις ότι είναι το κακό των eSports: «Σίγουρα αυτό που είπα με τις διασυνδέσεις, αλλά και το γεγονός ότι επικρατεί ένα... μπάχαλο. Δεν υπάρχουν Ομοσπονδίες, κανόνες, δεν είναι και τόσο επίσημο ακόμα στην Ελλάδα... Αν και έγινε μία κίνηση από τον Υφυπουργό Αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη, με το WRC, αλλά... Όλα είναι πιο «χαλαρά». Υπάρχει ένα συμβόλαιο με έναν παίκτη ή μία εταιρεία και απλά σέβεται ο ένας τον άλλον».

Η μεγαλύτερη δυσκολία που συνάντησες στο ξεκίνημά σου: «Το πιο δύσκολο είναι το οικονομικό κομμάτι, δηλαδή να ξεκινήσει κάποιος με μηδενικό μπάτζετ. Είναι όπως μία start up εταιρεία, καθώς χρειάζεται ρευστό χρήμα για να κάνει κάποια πράγματα. Αν δεν έχεις το μπάτζετ είναι πάρα πολύ δύσκολο να πετύχεις. Παρόλα αυτά, τα καταφέραμε και χωρίς μπάτζετ και έχουμε σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο από αυτό που είχαμε στην αρχή. Αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι».

«Κανένας χορηγός δεν θα επενδύσει πάνω σου, απλά για να παίζεις. Πρέπει αυτό που θα κάνεις να αποδίδει και στο εκάστοτε brand»

Και με μηδενικό μπάτζετ πως φτάνεις στο σημείο να χτίσεις μία ομάδα, να την αναπτύξεις και εν τέλει να πετύχει: «Χρειάζεσαι ένα πολύ καλό πλάνο, έτσι ώστε να βρεις και να πείσεις άτομα να συνεργαστούν μαζί σου, για να μπορέσεις να το αναπτύξεις και να το «πουλήσεις» στην συνέχεια σε μία εταιρεία που θέλει να ασχοληθεί με τον χώρο. Μόνο έτσι μπορεί μία ομάδα να πετύχει».

Ποιες ηλικίες παρακολουθούν eSports και αν πιστεύεις ότι σιγά σιγά όλο και μεγαλύτεροι (ηλικιακά) άνθρωποι θα ασχολούνται με αυτά: «Το target group, ουσιαστικά, είναι από 18 έως 24 ετών. Είναι αυτό το target group που ενδιαφέρει κάθε brand. Σε αυτές τις ηλικίες όλα τα brands θέλουν να προωθήσουν το δικό τους προϊόν. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και μικρότερες ηλικίες, όπως 13 με 17 ετών, από 25 έως 31 ετών. Πιστεύω ότι η διόγκωση του... φάσματος των ηλικιών δεν τελειώνει. Διότι όσο περνούν τα χρόνια αυτός που είναι 18 τώρα όταν θα φτάσει 24 ετών θα συνεχίσει να παίζει, να γνωρίζει τι είναι τα eSports, να παρακολουθεί ομάδες και παίκτες. Αυτό δεν θα σταματήσει ποτέ».

Πόσο σημαντικοί είναι για μία ομάδα οι content creators/streamers: «Οι content creators είναι υπερβολικά ΠΟΛΥ σημαντικοί (γέλια). Όλοι πρέπει να είναι content creators, ακόμα και οι επαγγελματίες παίκτες, γιατί μόνο έτσι μπορεί να λειτουργήσει αυτό το κομμάτι. Κανένας χορηγός δεν θα επενδύσει πάνω σου, απλά για να παίζεις. Πρέπει αυτό που θα κάνεις να αποδίδει και στο εκάστοτε brand. Μέχρι και εγώ που είμαι ο ιδιοκτήτης της ομάδας, πρέπει κατά κάποιο τρόπο να είμαι δημιουργός περιεχομένου. Να φανταστείς το Tik Tok της ομάδας, εγώ το έχω αναλάβει. Δηλαδή αν μπεις να δεις, είναι το πρόσωπό μου και για κάποιο άγνωστο λόγο... τραβάει (γέλια)».

«Το επόμενο βήμα που θέλουμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε ένα gaming house. Είναι το πιο μεγάλο βήμα και πόσο μάλλον για μία eSports ομάδα στην Ελλάδα»

Άρα τα Social Media πρέπει να δουλεύουν ακατάπαυστα: «Όλα. YouTube, Twitch, ιστορίες στο Instagrm. Όλα αυτά χρειάζονται συνέχεια. Και να φανταστείς αυτό το κάνω 7 χρόνια τώρα (γέλια)».

Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τους WLG ως οργανισμός: «Πάντα κάνω πλάνα. Το επόμενο βήμα που θέλουμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε ένα gaming house. Είναι το πιο μεγάλο βήμα και πόσο μάλλον για μία eSports ομάδα στην Ελλάδα, καθώς είναι μία τεράστια διαδικασία. Είναι κάτι που το κοιτάμε πολύ έντονα τον τελευταίο καιρό».

Θεωρείς ότι ένα gaming house θα βοηθήσει την ομάδα να κάνει το επόμενο βήμα, σε οποιοδήποτε παιχνίδι: «Σίγουρα! Και στο κομμάτι του competitve θα μας βοηθήσει πολύ, γιατί θα προσφέρουμε ένα επαγγελματικό περιβάλλον σε όλους τους παίκτες, οι οποίοι θα νιώθουν άνετα, θα τα έχουν όλα μπροστά τους, δεν θα τους λείπει κάτι, αλλά και στο κομμάτι του περιεχομένου, το οποίο θέλω να του δώσω έμφαση και να το ανεβάσω επίπεδο. Αν γίνουν όλα αυτά όχι απλά θα μας ανεβάσει αλλά θα μας εκτοξεύσει! Όλα αυτά όμως θέλουν πολύ δουλειά. Τίποτα δεν είναι εύκολο».

Γιατί ξεκίνησες την ομάδα στην Ελλάδα και δεν έψαξες κάτι στο εξωτερικό: «Λόγο απειρίας και επειδή δεν γνώριζα πως λειτουργούν τα eSports. Προφανώς όλα αυτά δεν στα μαθαίνει κανείς και πρέπει μόνος σου να ψάξεις. Θέλω να αναπτύξω την WLG και στο εξωτερικό, αφού οι αγορές εκεί είναι τεράστιες, καθώς έχουν... ξεφύγει, τόσο από άποψη χορηγιών όσο και από άποψη content creators».

«Όλα τα παιχνίδια έχουν και τα αρνητικά τους, αλλά το LoL αλλάζει συνεχώς και κρατάει το ενδιαφέρον στον gamer, δεν το βαριέται εύκολα κάποιος»

Περνάμε στο League of Legends. Τι θυμάσαι τους τελικούς του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος στην Αθήνα: «Άλλο επίπεδο! Μοναδική εμπειρία. Είχα μάλιστα πρόσβαση σε πολλά μέρη του event, γιατί είχα συνεργασία με την Battlenet. Το LEC (League of Legends European Championship) ήταν άλλη φάση. Εντυπωσιακό το event μέσα στο ΟΑΚΑ. Οι δραστηριότητες ήταν φοβερές. Είχαν έρθει και οι κορυφαίοι παίκτες της Ευρώπης. Ήταν αλλού!».

Πιστεύεις ότι αν διοργανωνόταν κάτι παρόμοιο για το GLL θα είχε την ίδια απείχηση: «Θα τράβαγε κόσμο ναι. Έχουν γίνει μάλιστα κάποιες προσπάθειες. Όπως το 2004 όταν είχε γεμίσει ένα ολόκληρο στάδιο και άλλες δύο φορές που είχε γίνει ένα LAN του Greek Legends είχε μαζέψει κόσμο. Ωστόσο, θεωρώ ότι αν γίνει κάτι πολύ οργανωμένο και προωθηθεί σωστά θα πετύχει. Εντάξει, δεν πιστεύω ότι μπορούμε να γεμίσουμε ένα στάδιο, αλλά ποτέ δεν ξέρεις...».

Πιστεύεις ότι το LoL θα παραμείνει το κορυφαίο παιχνίδι στην Ελλάδα: «Μέχρι στιγμής καλά κρατάει, έχει πολύ κοινό και παίζουν συνέχεια παιχνίδια. Αλλά και η Riot (η εταιρεία που έχει δημιουργήσει το LoL) έχει δουλέψει πολύ, με τα updates που κάνει, τα animations που δημιουργεί. Οπότε έχει πολύ... ψωμί. Αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Το Fortnite για παράδειγμα έγινε viral και απέκτησε φοβερή ανταπόκριση από τον κόσμο, άσχετο ότι έχει "πέσει" τώρα, αλλά μπορεί στα επόμενα χρόνια να βγει ένα άλλο Fortnite».

Τι είναι αυτό που σε «χαλάει» στο LoL: «Δύσκολη ερώτηση... Γενικά είναι καλό παιχνίδι. Είναι αυτό που λες "ας παίξω ένα game", άσχετο με το γεγονός ότι μπορεί να εκνευριστείς. Δεν έχει σημασία αυτό. Μπορείς να παίξεις με την παρέα σου κτλπ. Μεγάλο μειονέκτημα ωστόσο δεν βλέπω να υπάρχει. Όλα τα παιχνίδια έχουν και τα αρνητικά τους, αλλά το LoL αλλάζει συνεχώς και κρατάει το ενδιαφέρον στον gamer, δεν το βαριέται εύκολα κάποιος».

Με ποιο άλλο παιχνίδι ασχολείστε στους WLG: «Με το Fortnite. Μάλιστα αυτό μας έδωσε μία μεγάλη ώθηση, όταν ήταν στα... πάνω του το παιχνίδι. Μας ανέβασε επίπεδο. Είχαμε και εκεί την καλύτερη ομάδα στην Ελλάδα. Πλέον έχει πέσει πάρα πολύ. Δεν έχει καμία σχέση με το ξεκίνημα. Δυστυχώς για εμάς, γιατί μας έδινε μεγάλη ώθηση και στα Social Media. Αν αυτός ο χαμός γινόταν τώρα θα είχαμε ανέβει δέκα επίπεδα ακόμα».

Τι άποψη έχεις για το Apex: «Δεν έχει μέλλον στην Ελλάδα. Εμείς ήμασταν σε συζητήσεις για να παίρναμε μία ομάδα του εξωτερικού, στο επίσημο πρωτάθλημα της Ευρώπης. Αλλά τελικά δεν προχώρησε».

Πως σου φαίνεται ότι μπαίνουν στα eSports τα κρυπτονομίσματα: «Η αλήθεια είναι ότι είναι καλό. Όχι τίποτα άλλο, υπάρχει ένας επιπλέον χορηγός (γέλια). Επειδή τα κρύπτο είναι μία νέα τεράστια αγορά. Παντού ακούς για τα κρυπτονομίσματα. Μάλιστα η συνεργασία των TSM με την εταιρεία FTX ήταν εξωπραγματική, αφού συμφώνησαν για την αλλαγή της ονομασίας της ομάδας έναντι 210 εκατ. δολαρίων για τα επόμενα δέκα χρόνια. Αυτό είναι λίγο ακραίο... Και εγώ βασίζομαι ότι θα μπορέσω κάποια στιγμή να κλείσω ένα deal με ένα σάιτ με κρύπτο, όχι στα ίδια οικονομικά μεγέθη αλλά καταλαβαίνεις (γέλια)».

Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού στο οργανωτικό κομμάτι των ομάδων: «Στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού υπάρχουν Ομοσπονδίες, γενικότερα μία καλύτερη οργάνωση και στήριξη. Βέβαια, ο ανταγωνισμός δεν είναι και ο ίδιος. Για παράδειγμα αν πάω στην Γερμανία και πω ότι θέλω να φτιάξω μία ομάδα, που να πάω εκεί; Υπάρχουν ομάδες-κολοσσοί, όπως οι G2, οι BIG (οι οποίοι έχουν ξοδέψει εκατομμύρια). Αυτούς δεν μπορείς να τους κοντράρεις με τίποτα. Παράλληλα έχουμε και τις ποδοσφαιρικές ομάδες που μπαίνουν στον χορό. Η Σάλκε, η Μπαρτσελόνα και η Παρί Σεν Ζερμέν έχουν ομάδες eSports. Αν αυτές οι ομάδες θέλουν να επενδύσουν πραγματικά, δεν μπορεί ο "Γιάννης Μόλλας" να τα βάλει μαζί τους. Με τίποτα!».

Δηλαδή βλέπεις θετικά την είσοδο αθλητικών συλλόγων στα eSports: «Από τη μία ναι, αλλά από την άλλη πάντα είχα αυτήν την φοβία. Ότι θα μπει μία ποδοσφαιρική ομάδα, που έχει το μπάτζετ και απλά θα με ισοπεδώσει. Πάντα υπήρχε αυτός ο φόβος, αλλά για εμένα είναι καλό. Πάντα μου άρεσε ο ανταγωνισμός βέβαια, οπότε δεν με φοβίζει αν έρθει κάποιος και ξοδεύει χρήματα. Ωστόσο, θεωρώ ότι θα γίνει αργά ή γρήγορα. Το θέλω. Θα μου δώσει και το απαραίτητο hype για να ανεβάσω το επίπεδό μου (γέλια)».

«Ο εθισμός στα ηλεκτρονικά παιχνίδια θέλει προσοχή. Εθισμός, βέβαια, υπάρχει παντού, γι' αυτό και περισσότερο βασίζεται στον ίδιο τον άνθρωπο»

Για τον εθισμό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια: «Θέλει προσοχή. Εθισμός βέβαια, υπάρχει παντού. Για αυτό και περισσότερο βασίζεται στον ίδιο τον άνθρωπο. Σε ό,τι έχει να κάνει με τους επαγγελματίες παίκτες, οι ίδιοι ασχολούνται πάρα πολύ, κάνοντας προπονήσεις κτλπ. Ο οργανισμός από την πλευρά του πρέπει να στηρίξει τους παίκτες, αλλά και οι παίκτες πρέπει να γυμνάζονται, να τρώνε σωστά, να κοιμούνται τις απαραίτητες ώρες. Είναι πολύ σημαντικά όλα αυτά».

Σε ποια ηλικία ένα παιδί μπορεί να αρχίσει να ασχολείται πιο έντονα με τα eSports σε πιο επαγγελματικό επίπεδο: «Ίσως και από 13 ετών και πάνω, μπορούν να ασχοληθούν, αφού έχουν κατανόηση του παιχνιδιού. Αλλά αυτό που χρειάζονται σίγουρα είναι η καθοδήγηση».

Πως είναι η σχέση παικτών - παραγόντων σε μία ομάδα: «Υπάρχουν ομάδες που λειτουργούν καθαρά όπως μία επιχείρηση. Εγώ όμως το βλέπω λίγο διαφορετικά. Δεν είμαι της άποψης θα σου δώσω μία εντολή και θα την κάνεις. Θέλω να υπάρχει μία σχέση φιλική, που να μπορούν όλοι να συζητούν τα πάντα, ακόμα και θέματα εκτός eSports. Μπορεί και ο παίκτης από την μεριά του να νιώθει άνετα και να θέλει να σου πει δύο-τρία πράγματα, μπορεί μία μέρα να μην θέλει να κάνει τίποτα. Προσωπικά πιστεύω ότι είναι καλό να υπάρχει μία σχετική χαλαρότητα. Για παράδειγμα, εγώ με τα παιδιά που αγωνίζονται στο LoL είμαστε πολύ καλοί φίλοι. Βγαίνουμε, μιλάμε. Είμαι δίπλα τους όχι μόνο ως αφεντικό».

TAGS

X